Suomalaiset äitikirkossa

ONL:n ja Ekumeenisen patriarkaatin perinteinen nuorisovaihto merkitsi tänä vuonna suomalaisnuorten matkaa Istanbuliin. Matkakertomuksen on kirjoittanut Santeri Keränen, yksi vaihtoon osallistuneista.

Yhtä perhettä Konstantinopolissa

Moni oli varmasti innoissaan, kun ilmoitettiin haku reissuun lähtijöistä. Parin viikon hakuajan päätyttyä tulikin sähköpostiin ilmoitus reissuun valituksi tulemisesta. Jossain määrin oli hankala uskoa koko juttua, koska olin unelmoinut Konstantinopolissa käymisestä.

Seurasi muutaman viikon odottelu ja lentokentälle. Siellä tapasimme kaikki vaihtomatkalle lähtijät. Hyvin nopeasti löysimme yhteisen sävelen.

Saavuimme Istanbuliin torstai-iltana, jossa patriarkaattimme yksi diakoneista oli meitä vastassa kuljettajan kanssa. Pääsimme hotellille, jossa metropoliitta Athenagoras illasti kanssamme kysellen kuulumisiamme.

Perjantai-aamuna lähdimme Halkin saarelle tutustumaan 70-luvun alkuun asti toimineeseen teologiseen oppilaitokseen, jossa mm. nykyinen patriarkkamme Bartolomeos on opiskellut ja valmistunut. Turkin silloinen hallitus sulki oppilaitoksen vuonna 1971. Nykyään oppilaitos toimii luostarina.

Palasimme Halkin saarelta iltapäivällä ja pääsimme käymään egyptiläisessä basaarissa. Päätimme päivän illastamalla ekumeenisen patriarkaatin tiloissa keskustellen papiston kanssa päivästämme.

Lauantaina pääsimme tutustumaan paikallisiin pyhäkköihin. Kävimme Blahernan kirkossa, jossa oli pyhä lähde, joista nautimme vettä. Tällä paikalla 900-luvulla sijainneessa kirkossa sepitettiin ”Sinulle oi Jumalansynnyttäjä” -veisu. Olikin kaunis ja ihmeellinen hetki, kun ryhmämme sai laulaa veisun suomeksi samassa paikassa missä se on ensimmäistä kertaa laulettu monta sataa vuotta sitten.

Tutustuimme myös kahteen kirkkoon, jotka on muutettu moskeijoiksi. Lisäksi kävimme Fatih-moskeijassa, johon on käytetty paikalla sijainneen puretun apostolien kirkon rakennuskiviä.

Pääsimme käymään Konstantinoksen ja Helenan kirkossa ja näimme lähettyvillä sijaitsevan Stoudionin luostarin rauniot.

Kierroksen lopuksi suuntasimme Balouklin luostariin. Luostarissa oli kaunis ikonostaasi, pyhä lähde ja useita patriarkkojen ja muiden merkittävien ortodoksisten henkilöiden hautoja. Lounastimme erittäin maittavan lounaan, jonka olivat valmistaneet luostarissa väliaikaisesti asuvat nunnat. Lounaan aikana keskustelimme päivän kuulumisista luostarin johtajan Ksanthoupolin piispa Paisioksen kanssa.

Iltapäivällä pääsimme käymään Suuressa basaarissa. Illastimme patriarkaatin tiloissa ja diakonien kanssa tutustuimme kaupunginosaan, jossa kaunis Galata-torni sijaitsi.

Sunnuntai-aamuna lähdimme patriarkaatin Pyhän Georgioksen katedraaliin liturgiaan, johon patriarkka Bartolomeos osallistui. Liturgiassa muisteltiin kirkkoisäämme pyhää Johannes Krysostomosta. Hänen ikoninsa oli asetettu piispan istuimelle ja hänen pyhäinjäännöksensä oli tuotu kunnioitettavaksi.

”Pyhä Johannes oli totisesti keskuudessamme.”

Liturgian jälkeen pääsimme tutustumaan patriarkaatin kirjastoon ja tapaamaan hänen pyhyytensä patriarkka Bartolomeoksen. Kieltämättä tapaaminen jännitti, mutta jouduimmekin toteamaan tämän turhaksi, koska tunnelma oli hyvin lempeä ja seesteinen. Hän kyseli meidän kuulumisia ja vaihdoimme lahjoja. Hän kertoi rakastavansa suomalaisia ortodokseja ja kertoi, että emme ole täällä vieraita vaan samaa perhettä. Lopuksi siirryimme ruokailemaan patriarkaatin väen ja patriarkan kanssa.

Ruokailtuamme lähdimme diakonien ja metropoliitta Athenagorasin kanssa risteilylle, jossa pääsimme tapaamaan paikallisia ortodoksinuoria. Tapaaminen oli hyvin iloinen ja lämmin, kun vaihdoimme kuulumisia. Risteilyn päätyttyä menimme yhdessä ruokailemaan.

Toiseksi viimeinen päivämme Konstantinopolissa lähti käyntiin tutustumalla patriarkaatin kauppaan. Siitä lähdimme diakonin ja patriarkaatin matkaoppaan johdolla tutustumaan Basilica Cisterniin eli ”upotettuun palatsiin”.

Siitä siirryimme varmaankin matkamme yhteen odotetuimpaan kohteeseen, nimittäin Hagia Sofiaan. Odotimme 1,5 tuntia jonossa, mutta odotus oli sen arvoinen ja paikka olikin sydäntä koskettava sen historian ja ikoneiden takia.

Hagia Sofiasta siirryimme lounastamaan Arkkienkelien kirkon seurakuntatiloihin, jonka jälkeen metropoliitta Athenagoras esitteli kirkkoa.

Aiempana päivänä olimme saaneet yllätyskutsun patriarkka Bartolomeokselta osallistua yhteiselle ruokailulle hänen ja muun patriarkaatin väen kanssa vielä reissumme viimeisenä iltana. Tapasimme hänet suuressa Aqua Florya-ostoskeskuksessa, jossa oli suuri akvaario Istanbul Aquarium, jossa uiskenteli mereneläviä laidasta laitaan haita, kilpikonnia jne. Jatkoimme illalliselle ja ruokailun päätteeksi Patriarkamme toivotti meille rakkautta, rauhaa ja menestystä elämissämme.

Tiistai-aamuna lähdimme varhain aamulla lentokentälle ja saavuimme talviseen Suomeen. Vaihtomatkamme oli päättynyt.

Konstantinopolin nuorisovaihtomatka oli huikea kokemus. Pääsimme näkemään ortodoksisuuden historiaa ja sen tärkeitä muinaisia paikkoja. Kohtaamiset patriarkkamme, papiston, paikallisten ortodoksinuorten ja muiden kanssa oli sydäntä lämmittäviä. On aina hienoa tavata muiden maiden ortodokseja ja nähdä sama usko heissä; olemme kaikki osa kirkkoa Kristuksen ruumista.

Konstantinopolin pyhäköissä vierailu, liturgiassa rukoileminen, osallistuminen yhteiseen pyhään ehtoolliseen ja Pyhän Johannes Krysostomoksen pyhäinjäännösten kunnioittaminen olivat sielua ravitsevaa.

Oli myös erityistä, että matkaan lähteneen ryhmämme jäsenet pääsivät ystävystymään toistensa kanssa ja jakamaan tämän matkan. Ryhmämme haluaakin kiittää turvallisen matkan puolesta rukoilleita ja tahoja, jotka mahdollistivat matkan.

Vaihtomatkamme tuleekin jäämään meille erityisenä muistona ja toivottavasti voimme antaa Konstantinopolista saamaamme rakkautta ja rauhaa muillekin ympärillämme.

Rukoilkaa patriarkaattimme, ortodoksien ja maailman puolesta.